Post Construction Assessment (PCA)

Pleziervaartuigen mogen niet in Europa in de handel worden gebracht (of in bedrijf gesteld) zonder CE certificering. Normaliter verzorgt de werf deze CE certificering, maar er zijn een aantal gevallen mogelijk waarbij dit niet is gebeurd. De meest gangbare vormen hiervan zijn:

Grote wijziging aan het vaartuig
Jachten die een ingrijpende wijziging of verbouwing hebben ondergaan moeten middels een PCA opnieuw de CE op orde brengen.
Import door particulieren Jachten die door een particulier van buiten de EU geïmporteerd worden kunnen middels een PCA een CE markering aanvragen.
Zelfbouwer die het jacht binnen 5 jaar wilt verkopen Zelfbouwers zijn vrijgesteld van CE certificering wanneer ze het jacht zelf bouwen (met hun eigen handen) en het vervolgens niet binnen 5 jaar verkopen. Er zijn echter diverse situaties denkbaar waarbij het jacht toch binnen die 5 jaar verkocht moet worden en dus alsnog voorzien moet worden van een CE certificaat.
Andere oorzaken Verder zijn er nog talloze andere situaties denkbaar waarbij een jacht toch niet CE gecertificeerd is, terwijl hij dat wel had moeten zijn. Denk bijv. aan jachten die van bestemming verwisselen (bijv. een visserijvaartuig dat omgebouwd wordt tot jacht).

Voor dit soort situaties is er binnen de CE wetgeving een speciale regeling getroffen die PCA (Post Construction Assessment) wordt genoemd. Hierbij wordt het (misschien al een paar jaar oude jacht) alsnog voorzien van een CE certificaat.
uw ce project doorsprekenAls IMCI inspector mogen wij PCA keuringen uitvoeren. Hierbij wordt (net als bij een nieuw jacht) het schip CE gekeurd en moeten eventuele afwijkingen ten opzichte van de essentiële eisen uit de richtlijnen verholpen worden. Zo moet er ook in dit geval een handleiding voor het schip geschreven worden en moet er aan de constructie en stabiliteits normen voldaan worden.

Recente CE werk