Post Construction Assessment (PCA) Als CE-certificering voor bestaande jachten ontbreekt!
Pleziervaartuigen mogen niet in Europa in de handel worden gebracht (of in bedrijf gesteld) zonder CE-certificering. Normaliter verzorgt de werf deze CE-certificering, maar er zijn een aantal gevallen mogelijk waarbij dit niet is gebeurd. Voor dit soort situaties is er binnen de CE-wetgeving een speciale regeling getroffen, genaamd Post Construction Assessment (PCA).
De meest gangbare redenen voor PCA!
1. Er is een grote wijziging aan het vaartuig
Jachten die een ingrijpende wijziging of verbouwing hebben ondergaan, moeten middels een PCA opnieuw de CE op orde brengen.
2. Het jacht is door een particulier geïmporteerd
Jachten die door een particulier van buiten de EU geïmporteerd worden, kunnen middels een PCA een CE-markering aanvragen.
3. Een zelfbouwer wil het jacht binnen vijf jaar verkopen
Zelfbouwers zijn vrijgesteld van CE-certificering wanneer ze het jacht zelf bouwen (met hun eigen handen) en het vervolgens niet binnen 5 jaar verkopen. Er zijn echter diverse situaties denkbaar waarbij het jacht toch binnen die 5 jaar in de verkoop gaat en dus alsnog voorzien moet worden van een CE-certificaat.
4. Andere oorzaken
Er zijn nog talloze andere situaties denkbaar waarbij een jacht toch niet CE-gecertificeerd is, terwijl hij dat wel had moeten zijn. Denk bijvoorbeeld aan jachten die van bestemming verwisselen, zoals een visserijvaartuig dat omgebouwd wordt tot jacht.
Bevoegd voor PCA-keuringen
Als IMCI-inspecteur of EMCI-lead auditor!
Als een jacht alsnog voorzien moet worden van een CE-certificaat, mag Radar Scheepsexperts als IMCI-inspecteur en EMCI-lead auditor PCA-keuringen uitvoeren. Hierbij moet het schip, net als bij een nieuw jacht, CE-gekeurd worden. Dit kan dus ook betekenen dat eventuele afwijkingen ten opzichte van essentiële eisen uit de richtlijnen verholpen moeten worden.
juiste koers
richting jouw
CE-markering!